follow my story, or leave it all behind.

Tisdag (11/3-14): Dagens ridpass

Kategori: Allmänt

Kom hem från skolan 16.00, duschade och böt om till ridkläder. Åt något litet och tog 17.00-bussen till stallet. Var framme ungefär 17.30 och möttes av en lycklig Macken som fortfarande stod i hagen. Han var något lerig, så jag gick in i stallet och gjorde iordning spolspiltan och sedan mockade jag snabbt hans box, sedan fodrade jag. Jag tog sen in honom, spolade av honom och lät honom äta sin middag samtidigt som jag åt middagen som mamma skickade med mig. (Hon brukar göra så då jag ofta är hemma vid 20.00 eller 21.30 på kvällen och inte orkar laga mat xD duktig mamma, hahaha) Sedan ryktar jag av honom nogrannt och sadlar sen och tränsar. Är klar med allt detta vid 18.30 ungefär. Leder in i ridhus och låter honom skritta fram i ungefär tio minuter. Brukar oftast skritta fram honom i 20 minuter då musklerna vaknar och blodcirkulationen lever, men idag vart det kortare. Jag kortar tyglarna och skänklar fram i trav, kör serpentiner och gör mycket markarbete med honom. Han var lite seg idag, kanske trött eller nåt efter att ha stått i helgen. Kör en övning som min syster lärde mig på ridskolan. Red till vändpunkten i trav, saktade av, travade vid nästa bokstav, sakta av, trava, sakta av, trava, sakta av, trava, sakta av osvosvosv. För er som har mjuka / något sega hästar som behövs "startas upp", så som Macken behöver, kan pröva den här. :) Saktar av och låter honom ta de lugnt i fem minuter ungefär, klappar om och berömmer. Tar sen tyglarna igen och travar. Rider lätt till vändpunkten, sitter ner i sadeln fram till nästa bokstav, rider lätt efter det, sedan sitter ner, rider lätt, sitter ner, rider lätt, sitter ner, rider lätt. Släpper sen den övningen och kör lite basic-övningar i både skritt och trav, så som snett igenom, volt och volt tillbaka och rätt-upp. Rider sen på fyrkantsspåret i skritt och fattar sedan galopp från skritt och jobbar mycket med att han ska gå på tygeln rätt. Travar sedan av honom och fattar galopp en sista gång innan jag skrittar av honom på långa tyglar. Klappar och berömmer MYCKET. Han levererade perfekt trots att han var lite seg i början, min lilla älskling :') Låter honom skritta av i en kvart kanske och klockan är nån gång efter halv åtta när jag sitter av och leder ut honom ur ridhuset. Sadlar och tränsar av, borstar av och gör iordning hans kvällsmat med lite godis. Låter honom äta upp det och spolar fort av honom svetten och så i spolspiltan. Sedan ringer jag till stallägaren och ber henne lämna nyckeln under dörrmattan på ''klubbhuset'' som vi kallar de. Lånar duschen där och smörjer sedan hans träns och sadel. Åker hem med 20.50-bussen.. så nu sitter jag här, med macka och o'boy i handen i pyjamas med ont i kroppen & skriver detta. Ska snart ta sömnpiller, så...skriver godnatt nu & sätter punkt. :) Vi hörs imorrn, mina små söta turtles! Stay strong! :* <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: